את הכתבה הזו החלטתי לכתוב כדי לתת כמה טיפים לעצמאים בעניין שיווק של העסק שלהם. "האם כדאי לי לשווק את העסק שלי לבד או לשלם למומחים שיעשו את זה בשבילי?" זו דילמה קשה עבור כל עצמאי, אני רואה את זה כל יום. נכון, יש לך מקצוע, והוא לא שיווק. בגדול, אני מבינה שאף עצמאי שהוא איש מקצוע בתחומו, לא רוצה להתעסק בשיווק של העסק, אלא מעדיף לשלם למישהו אחר שיעשה את זה במיומנות רבה כי זה המקצוע שלו. אני מבינה בהחלט את ההיגיון שלכם בטיעון הזה, אבל לי יש על כך דעה אחרת. אבל… נעזוב את הדעות שלי כרגע, אני כבר הרבה שנים בעולם השיווק וכנראה הדעה שלי היא מאוד סובייקטיבית. 

לפני שאני אתן כאן כמה טיפים לעצמאים בנושא שיווק, אני רוצה לשאול אותכם משהו – למה אתם "נמנעים", בלשון המעטה, לשווק את העסק בכוחות עצמכם? אני מדברת עם עצמאים הרבה על הנושא הזה, מן הסתם, לא כדי לשכנע, יותר כדי להבין. חשוב לי להבין מהם המכשולים שלכם בתחום הזה, כדי שאני אוכל לעזור לכם ביעילות רבה.



אני לא רוצה להתעסק עם שיווק, אלא מעדיף להתמקד בתחום העיסוק שלי

זהו טעון שאני שומעת המון מבעלי עסקים. אני מבינה, אם אתה גרפיקאי, אתה מעדיף להשקיע בעבודה שלך, בלקוחות מרוצים יותר, ללמוד משהו חדש, להשתפר, להשתכלל וכו'. אז אתה אומר – אני אשאיר את עבודת השיווק לאנשי השיווק, הם יודעים לעשות את זה יותר טוב ממני בכל מקרה. יש בפתרון הזה כמה מכשולים שלא חשבת עליהם. אמרת שהשיווק זה לא התחום שלך, נכון? אז איך תוכל לדעת, לבדוק, לעקוב אחרי העבודה של אנשי שיווק שאתה משלם להם כסף כל חודש – האם הם עושים באמת עבודה טובה? עד כמה היא טובה? כמה כסף היא באמת שווה? אולי אתה משלם יותר מדי? אולי מישהו אחר, באותו הכסף יכול להביא לך תוצאות טובות יותר? מה זה בכלל נחשב "תוצאות שיווק טובות"? כן, אנשי השיווק יספרו לך ויסבירו לך הכל (הרי זה לא התחום שלך). האם אתה באמת בטוח שהם יהיו איתך כנים, גלויים וגם הוגנים במאה אחוז, ולא ינצלו בכלל את העובדה שאתה לא מומחה בשיווק? אין צורך לענות לי, אלא רק לעצמך. יש מקרים בהם כדאי להוציא את השיווק למיקור חוץ. כאשר אתה כבר יודע לעשות את זה בעצמך, יש לך ידע שיספיק לך לפחות כדי לבדוק ולהעריך את העבודה שאחרים יעשו לעסק שלך, וכאשר אתה בטוח שבזמן שהיית משקיע בשיווק העסק אתה יכול להרוויח הרבה יותר בתחום העיסוק שלך, מאשר הסכום שתשלם למשווקים. כשאני נותנת טיפים לעצמאים, אני תמיד בוחרת לתת גם דוגמא מספרית.

דוגמא מספרית פשוטה. נניח ואתה מרוויח 1000 שקל בשעתיים בעסק שלך. אם תשקיע שעתיים בשבוע בשיווק במקום בתחום העיסוק שלך, זה ויתור על 1000 שקל בשבוע, או בממוצע 4000 שקל בחודש. אם במקום זה תקח איש שיווק ותשלם לו 5000 שקל בחודש, האם זה שווה? לא, אתה תרוויח פחות ממה שתשלם לו. אני מקווה שהרעיון הכללי מובן. בכל החלטה, במיוחד עסקית, יש לנו "עקומת עלות-תועלת". כדי להחליט נכון האם כדאי לעשות צעד מסוים או לא, צריך להשוות כמה שווה התועלת מהצעד הזה מול העלות שתשלם. התועלת היא לא תמיד רק כספית. לפעמים אנחנו מוכנים "להפסיד" כסף לטובת הנוחות שלנו, לטובת פנאי שאנחנו אוהבים לעשות עם חברים או משפחה, או כדי להימנע מעשיית משהו שאנחנו ממש סובלים ממנו. את כל הדברים האלה כדאי גם לקחת בחשבון, בנוסף. איך אפשר להשוות תועלות כאלה לסכומי כסף? יש פתרון גם לזה, מי שמעוניין ללמוד איך עושים את זה נכון, מוזמן לפנות אלי.

טיפים לעצמאים

סוגייה נוספת שחייבים לקחת בחשבון – מה קורה אם איש השיווק שלכם עוזב אותכם יום אחד (בשלב כלשהו זה יקרה בטוח), איך אתם יכולים להתכונן לזה? תתחילו כמובן שוב לחפש איש שיווק חדש. כמה זמן זה יקח? שוב, איך תדעו לבחור מי יעשה באמת עבודה טובה? מי באמת שווה את הכסף? רגע, אם אתם לא יודעים לשווק את העסק, מי משווק אותו בזמן שאתם מחפשים איש שיווק חדש? העסק שלכם לא יכול לעמוד מלכת בזמן הזה, מי ישווק אותו בינתיים? שוב, אם אתם יודעים לשווק בעצמכם, אתם תמלאו את החסר בזמן החיפושים. איך שלא תסתכלו על זה, הרעיון שהעסק שלכם יהיה תלוי באיש שיווק זה או אחר, לא נשמע טוב בכלל. 

אני כל כך עסוק, אין לי זמן להשקיע בשיווק - טיפים לעצמאים בנושא ניהול זמן

יש באינטרנט הרבה טיפים לעצמאים בנושא ניהול זמן, אבל חשוב שתבינו ותקבלו את זה – למצוא זמן אפשר לכל דבר. צריך לדעת איך. אני לא מדברת על כל מני קורסים של "ניהול זמן". אי אפשר באמת "לנהל" את הזמן, זה לא מציאותי. למה? זמן הוא המשאב היקר והנדיר ביותר עלי אדמות – אי אפשר לקנות אותו או לייצר אותו, יש לנו רק 24 שעות ביממה, זה סוף הסיפור. מה כן אפשר לעשות? אפשר לפנות זמן שאנחנו זקוקים לו. אני למדתי שיטה מעניינת, אני מיישמת את רובה וזה עובד מצויין. אם תרצו, אפשר ללמוד את כל הטכניקות האלה. אבל לפני כל הטריקים המעניינים, תחשבו על דבר אחד מאוד בנאלי – סדר עדיפויות. זה כל אחד יכול לעשות, בלי שיעורים פרטיים וייעוץ מיוחד. למשל, אני מאוד אוהבת כדורסל. לראות משחק, גם אם זה בבית מול הטלוויזיה, זה נותן לי המון תועלת ואני יודעת את זה. לא משנה מה, אני דואגת לעשות הכל מראש, לארגן את כל הלוגיסטיקה, פגישות, עבודה, ילדים… ביום חמישי בערב יש כדורסל, אפילו אמא שלי יודעת שאין טעם להתקשר אלי… אז חוסר זמן זה לא באמת סיבה מוצדקת לא לשווק את העסק שלכם ולשלם לאחרים. 

יתרה מכך, כל חברות השיווק האלה בסופו של דבר, כמו גם אתם וכל עסק אחר, רוצות להרוויח כמה שיותר כסף. מטרת כל עסק היא השאת רווחים, ואם אצלכם זה לא, אז זה לא בדיוק עסק אלא משהו אחר. תצאו מהסרט שלאנשי השיווק האלה אכפת מהעסק שלכם. אבל לכם אמור להיות אכפת, זה הרי משהו שבניתם לבד מאפס (בדרך כלל), ואתם רוצים להגיד לי שאתם מוכנים להפקיד את גורל העסק בידי אנשי מקצוע כאשר אין לכם אפילו מספיק ידע לעקוב ולבדוק מה הם עושים נכון ומה לא? אפילו בעלי חברות גדולות, עם מחלקת שיווק שמונה צוות עובדים מקצועי ומיומן ותקציב פרסום חודשי יותר גבוה ממה שאתם מרוויחים בשנה, בעל החברה יודע לקרוא את דוחות החברה ולהבין מה בסדר ומה צריך לתקן. אם הוא לא יודע, הוא מסתכן בפשיטת רגל. עכשיו אני מאוד מקווה שסוגייה של זמן היא לא סיבה אמיתית לא לשווק בעצמך את העסק שלך, או לפחות ללמוד קודם איך עושים את זה נכון, להתנסות בזה, לראות איך זה עובד ורק אחרי זה לשכור מישהו אחר שיעשה את זה ותהיה לך אפשרות לבדוק האם הכל מתנהל בסדר.

טיפים לעצמאים

עוד אחד מתוך מגוון של טיפים לעצמאים – בעניין הכסף. גם כאשר אתם במשא ומתן עם חברות שיווק האלה והם מבינים מתוך השיחה שאתם מבינים טוב מאוד בתחום, הם לא "יעבדו" עליכם ולא יתחילו לדרוש מכם סכומים שלא בדיוק מצדיקים את העבודה שלהם. לדוגמא, הם יכולים להגיד לכם – יש דמי הקמה של אלף, או אלפיים שקל. מה זה "ההקמה" הזאת? מה הם בדיוק עושים, אילו פעולות שזה שווה כל כך הרבה כסף? זה כמו "דמי פתיחת תיק" אצל עורך דין – מישהו בדק פעם מה בדיוק עושים בפתיחת תיק כדי להצדיק גבייה של מאות ואלפי שקלים? ברגע שיש לכם ידע, לא יכולים לספר לכם סתם סיפורים ולגבות כספים, אתם יכולים להתמקח נכון על המחיר ולא סתם "זה נשמע לי יקר, ראיתי מחירים אחרים, אולי תעשו לי הנחה". כך תשלמו באמת מחיר הוגן על השירותים האלה, אז לדעתי בכל מקרה כדאי לכם ללמוד את הדברים הבסיסיים בשיווק.

עוד כמה טיפים לעצמאים

אני לא רוצה להפוך לאיש שיווק, זה לא המקצוע שלי

את המשפט הזה אני שומעת הרבה מעצמאיים. אני רוצה לתת עוד כמה טיפים לעצמאים, לאלה שמפחדים להתקרב בכלל לכל נושא השיווק. לפעמים אתם חוששים שאין לכם כשרון לזה, או אופי מתאים ("זה פשוט לא שלי, אני לא בנוי לזה" – נשמע מוכר, נכון?). אני מסכימה שיש אנשים שיותר קל להם ללמוד ולהתחיל ליישם את הדברים האלה, ויש כאלה שזה לוקח להם יותר זמן. אבל אם אתה מקבל החלטה שללמוד לשווק את העסק שלך שכל כך יקר לך (יש כאלה שאומרים – זה כל החיים שלי…), אם אתה לוקח את זה ברצינות ומתמיד במאמצים שלך, משקיע את זמנך, כמה שאתה יכול, אבל באופן קבוע – תצליח לשווק את העסק שלך גם אם אתה רקדן בלט, בלי להחליף מקצוע ולהפוך לאיש שיווק. אם העסק שלך באמת יקר לך כמו שרוב האנשים מספרים לי, זה בהחלט מאמץ שווה. 

עוד דבר קטן שאולי לא חשבתם עליו – אתם כולכם אנשי שיווק, כך או אחרת, אפילו אם אין לכם עדיין עסק. רוצים דוגמא בסיסית מאוד? בבקשה – אם אתם רוצים לשכנע את הילד שלכם לעשות, או לא לעשות, צעד מסויים בחיים, מה אתם עושים? נכון, משווקים את עצמכם, משכנעים אותו שאתם יודעים יותר ממנו וכדאי לו להקשיב לכם ולנהוג על פי המלצתכם. זהו שיווק לכל דבר. 

 

טיפים לעצמאים

אני מניחה שכל מה שסיפרתי כאן אולי חדש לכם, לא חשבתם על זה, היו לכם דעות אחרות בנושא, הסתמכתם על ניסיון של בעלי עסקים אחרים והתייעצתם איתם. אבל אתם עצמאים, יש לכם חשיבה עצמאית, אז פנו לכם זמן לחשוב על הנושא הזה לעומק, ותחליטו – מה אתם רוצים לעסק שלכם, איזה עתיד צפוי לו ומה אתם מוכנים לעשות כדי שזה יצליח. 

אם יש לכם שאלות נוספות בנושא, אפשר לפנות אלי דרך האתר באמצעות הטופס שמופיע למטה, ואני אחזור אליכם בהקדם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *